18 april 2014

La Tulipe de la Garde AOC Bordeaux Rosé 2012

Ik zou best iets onaardigs kunnen zeggen over Ilja Gort maar waarom zou ik dat doen? Iemand die ik uitermate respecteer heeft op z'n zachtst gezegd een hekel aan hem. Diens uitspraken hebben bij mij bijgedragen tot een minder positief beeld van de besnorde Nederlandse wijnboer in Frankrijk. Alles wat hij doet zou zijn bedoeld om publiciteit te genereren. Van het vanonder een helikopter laten vallen van een vleugelpiano in de achtertuin van zijn Château tot het aanklagen van de Hema vanwege een etiket. Ik ken de beste man zelf in kwestie niet persoonlijk en in de meeste gevallen ben ik dan geneigd om andermans kritiek weg te wuiven. Ik vind dat hij leuk kan schrijven en zijn tv-programma's zijn helder voor de gemiddelde consument. Voorlopig kan ik hem alleen maar beoordelen op de wijn die in zijn naam wordt gemaakt. Vandaag zijn rosé. Het etiket lijkt inderdaad sprekend op dat van de aangeklaagde. Alcohol is 13%, het druivenras is merlot... niet mijn favoriet, als dat maar goed komt. In het glas helder, donker-oranje tot lichtrood. Een snoeperig neusje, winegums, ook een tikje kruidig. In de mond droog, een lichte tongtinteling, mooie zuren, kruidig, rood fruit, een heel klein en aangenaam bittertje in de finale. Ik vind hem erg lekker en zou zelfs zo ver durven gaan als hem gastronomisch te noemen, ook al verlies ik dan wellicht het respect van de persoon die ik hoog heb zitten. Puur afgaand op deze wijn kan ik niet anders dan positief zijn over Ilja Gort, althans, zijn wijn dan. Bij mijn aanraders. Verkrijgbaar bij AH.