13 juli 2014

Creta Olympias Winery AOC Samos

Na het lezen van het boekje 'Engeltjes op de tong' kreeg ik zin in iets zoets. Daar heb ik altijd wel wat van op voorraad, ik koos de Samos van gigant Creta Olympias Winery, eerder proefde ik al de Retsina van deze producent. Alhoewel de naam misschien anders doet vermoeden leveren ze wijnen uit meerdere delen van Griekenland. De wijn van vandaag is een versterkte wijn. Nog voordat de vergisting geheel is afgerond wordt er neutrale alcohol toegevoegd zodat de fermentatie stopt. Alle nog niet naar alcohol omgezette suikers blijven daardoor aanwezig. Het percentage hield men op 15%, de gebruikte druif wordt lokaal muscat de Samos genoemd, het is echter dezelfde als de muscat blanc à petit grains. In het glas diep donkergeel tot licht amber, dikke 'kerkramen'. Licht noterig aroma, mandarijn, sinaasappelschil, ook is er iets oxidatiefs aanwezig, niet storend, wel apart. Prikkelend bovenin de neus, bij het maken van zoete wijn is een hoger sulfietgebruik toegestaan. In de mond dik, stroperig, zoet, klein bittertje, lage zuren. Een volle smaak, noterig, perzik, mandarijn, beetje aards. Niet complex, eenvoudig, de drie jaartjes rust die ik de fles gunde na aanschaf hebben hem eigenlijk wel goed gedaan. Dat oxidatieve toontje maakt hem net iets spannender.