19 juli 2014

Jean-Paul Brun Terres Dorées Côte de Brouilly 2010

Lang had ik me al zitten verheugen op het openmoment van deze wijn. Jean-Paul Brun, een uitstekende wijnmaker met een goede reputatie en biologisch werkend. Van alle cru's du Beaujolais spreekt de Côte de Brouilly mij het meest aan, ik heb inmiddels al mooie geproefd en ook nog wat in de kelder liggen. Daar had wat mij betreft het exemplaar van vandaag best nog wel even mogen blijven. Ondanks dat hij 'al' vier jaar oud is, komt hij nog piepjong over. Alcohol is 12,5%, 'klassieke' opvoeding, geen macération (semi)carbonique, houtrust op Bourgondische barriques (met dank aan oplettende lezer Guill). In het glas helder, dieprood, kleurintensiteit 2 uit 5. In de neus framboos, licht animaal, leer, een beetje snoeperig, winegums, stophoest. In de mond hoge zuren, licht van smaak, droog, houtgebruik minimaal te proeven. Aardbei, framboos, rode bessen, sappig, klein beetje stalig (dat proef ik wel vaker bij gamay), licht dropperig in de afdronk. Potentie, iets te vroeg geopend. Twee, drie jaartjes nog laten liggen denk ik.