05 augustus 2014

Carta Vieja DO Loncomilla Valley Cabernet Sauvignon 2012

"Koop maar wat Chileens, dan zit je altijd goed." Nog niet eens zo heel erg lang geleden had dit een uitspraak van mij kunnen zijn op de vraag: "Bart, heb je nog een tip voor een lekkere wijn?" Tot dan toe had ik kennelijk nog maar weinig diversiteit geproefd uit Chili. Inmiddels weet ik wel beter, er komt gelukkig steeds vaker écht mooie wijn vandaan. Moet je wel even iets meer dan een tientje willen uitgeven. Doe je dat niet dan verval je in ieder geval tot een euro of vijf, zes, zeven in het segment waarbij mijn generalisatie uit de eerste zin van dit stukje frequent wordt waargemaakt. Niet dat het vies is, verre van. Maar er lijkt altijd wel een soort standaard recept te worden gehanteerd. Het is lactisch, intens van smaak, ingekookt fruit, jammy. Drink je dat te vaak dan gaat het 'trucje' al heel snel vervelen. Zo ook met de wijn van vandaag. Alcohol is 13%, geen hout. In het glas paars, intensiteit 4 uit 5. Licht aromatisch in de neus, redelijk neutraal, ik ruik rood fruit maar er springt verder niets echt uit. In de mond 'typisch Chileens', zou ik een jaar of twee terug gezegd hebben. Jammy, milky, veel smaak, weinig wol, log, simpel, enkelvoudig. D'r bestaat een ander woord voor dat vaak als dooddoener gehanteerd wordt: toegankelijk. Je kunt het niet vies vinden maar een 'wauw-moment' zul je er niet van krijgen.