18 september 2014

Sieur d'Arques AOC Limoux 'Les Quatre Clochers' Vieilles Vignes Chardonnay 2011

Zo subtiel als de witte Bourgogne van gisteren was, zo 'in your face!' is de Chardonnay van vandaag. Maar goed dat ik er een vette zalmmoot met ansjovis-crème uit de oven bij serveerde want dat kon hij makkelijk hebben. Alcohol is 13%, tien maanden houtopvoeding in nieuw Frans eiken. Dat laatste is op alle fronten al snel duidelijk. Intens strogele kleur in het glas. Daaruit stijgt het vanillearoma me tegemoet, zoethout, salmiak. In de mond een minizoetje, mooie zuren, een bittertje, kruidig, een intense smaak van vooral vanille. Verre van subtiel, zeker vergeleken met menig Meursault, maar de beleving is vergelijkbaar. Zeker voor iemand die nog nooit Chardonnay met houtopvoeding heeft geproefd. Ik weet nog goed dat ik bij Vinoblesse m'n eerste Meursault proefde nadat ik alleen nog maar Chablis en andere 'unoaked' Chardonnay's achter de kiezen had. "Ah! Dus zo smaakt hout!" was m'n eerste reactie. Sindsdien associeer ik geëikte Chardonnay altijd met Meursault. Terugkomend op dit exemplaar: weinig subtiel, wel heel smakelijk zolang je er ook iets bij eet. Intermarché €7,50.