25 oktober 2014

Megavino 2014


Voor mij alweer het vierde jaar op rij dat ik de Megavino in de EXPO te Brussel bezoek. Elke keer weer een dilemma: wie zal ik gaan bezoeken, wat ga ik proeven? Vaste prik is de Petite Sirah van Francis Ford Coppola bij Rouseu, welk oogstjaar brengen ze dit jaar weer mee en hoe smaakt-ie? Het is de 2011 geworden en ik moet zeggen nog steeds een smaakbommetje maar veel eleganter dan voorgaande jaren, minder van dat ingekookte jammige fruit, mooiere zuren. Ook bij Château Bon Baron weer mooie wijnen met als prettige verrassing de Divo Nanto, een blend van de cabernet jura en de dornfelder. Bij Gopic BVBA proef ik het complete gamma aan Libanese wijnen, van instap- tot bewaarwijnen. Vooral de Château Qanafar 2011 is er één van hoog niveau, een blend van cabernet sauvignon, merlot en syrah. Bij Jiri Peijffers van Savino krijg ik diverse Roemeense schoonheden in m'n glas. Druiven onder meer: fetească albă, fetească regală en fetească neagră, bepaald geen fiasco's. Vooral de witte Solo Quinta verrast me. Een paar stands verder zag ik nog de Marqués de Riscal 2009, een Rioja die ook bij de Makro ligt en die ik daar eigenlijk altijd links heb laten liggen maar nu zag ik dan toch de kans schoon hem even te proeven. Dat viel niet tegen, enorm veel cacaotonen, misschien toch maar een keer apart bespreken op Wijn-Blog. Bij Sayang trok een bubbel m'n aandacht vanwege de aparte naam: "Mmuahh". Het etiket lijkt op dat van twee getuite lippen. De naam slaat dan ook op het geluid dat je maakt wanneer je iemand een zoen geeft. Ook heerlijk was weer de Block 9 Syrah Premium 2010. Uit Frankrijk de Cru du Beaujolais Juliénas van Domaine Ferraud "Les Ravinets" die me enorm beviel. Klassieke opvoeding, heel geconcentreerd, strak, elegant, mijlenver verwijderd van het Nouveau-geweld dat er binnenkort weer aan staat te komen. Bij Weingut Robert Wagner dacht ik even een 'nieuw' druivenras geproefd te hebben maar achteraf blijkt de 'findling' één en dezelfde te zijn als de müller-thurgau. De 1999 Riesling Beerenauslese Merler Adler is nog een zoet feestje in de mond. Net als even verderop de Coteaux du Layon Cuvée Privilège 2011 van Domaine de la Bougrie, uiteraard uitstekend in balans gehouden door de hoge zuren. Ik eindig de dag met een serie Chileense wijnen van de Garage Wine Company die ik alleen al vanwege de uitmonstering in m'n collectie zou willen hebben. Een klein beetje de stijl à la Niepoort, qua fles dan, niet qua inhoud. Mono-cépages van cabernet sauvignon, cabernet franc en carignan. De wijnmaker stond er zelf ook bij om de complimenten voor zijn wijnen in ontvangst te kunnen nemen. Ondanks de massaliteit, ongeveer 10.000 te proeven wijnen, toch weer een geslaagde beurs. Klik HIER voor meer foto's.