21 november 2014

Château de Caladroy AOC Rivesaltes Ambré Hors-d'âge Cuvée Al vi Réal

Wanneer je zegt zoete wijn te kunnen waarderen hoor je er in de gevestigde wijnorde niet helemaal bij. Nou, laat mij dan maar een outcast zijn want ik hou d'r van. Uiteraard wanneer er een goede balans is want anders kun je net zo goed abrikozensiroop gaan drinken. Tegenover het zoet hoort flink wat zuur te staan, alleen dan is het spannend genoeg om ervan door te blijven nippen. De 'Vin Doux Naturel' Rivesaltes zullen de meesten wel kennen, ik heb nu echter een 'ambré' in m'n glas, amber gekleurd dus. Houtopvoeding in een oxidatief milieu hoort daarbij, maar liefst twee en een half jaar in grote foeders. Alcohol is 16%, puur macabeo, in de Roussillon noemen ze hem maccabeu. Over de kleur kan ik kort zijn, die is amber. Daarvoor hoef je 'm niet eens in te schenken, de fles is van niet gekleurd glas. In de neus gekonfijt steenfruit, perzik, abrikoos, sinaasappelschil, mokka. Hé, mokka! Waar heb ik dat eerder geproefd? Hij deed me denken aan deze 'meditatiewijn', met als groot verschil dat die droog is. De smaak komt helemaal overeen met de neus, steenfruit, sinaasappelschil, mokka. Weelderig zoet met mooie zuren voor de balans. Heerlijk.