21 december 2014

"Pleegzuster" Bloedwijn

Dacht ik mijn portie griep wel weer gehad te hebben dit jaar, heb ik me toch alweer een dikke strot terwijl ik drie weken geleden nog aan het proesten en snotteren was. Ik herinner me nog een fles 'Bloedwijn' in m'n voorraad, "Pleegzuster" ervoor maar wel tussen aanhalingstekens. Het woord is immers door de reclamecodecommissie verboden. Ik had al eerder een exemplaar beschreven van Zonnatura, nu eentje die bij onder andere de Jumbo op het schap staat. Alcohol is 12% en het heet officieel een gearomatiseerde drank op basis van rode wijn, toegevoegd zijn allerlei kruiden. Ik betwijfel of dit drankje kan dienen als verzachting voor m'n keel maar hij stond slechts ruimte in te nemen in de voorraad dus openschroeven dan maar. Helder, lichtrood in het glas met een licht oranje randje. Het ruikt zowaar niet eens slecht, doet een beetje denken aan Spätburgunder. Rood fruit, kersen, aardbeien, jam, snoeperig, kruidig. In de mond meteen overweldigend zoet, niet stroperig echter. Vloeibare winegums, weinig zuren, geeft toch een warm gevoel in de slokpijp. Best nog een intense smaak, voller dan die van Zonnatura, ook met verdoofde zintuigen nog duidelijk te proeven. De conclusie is echter dezelfde: als je dan toch voor zoet gaat, neem een Tawny Port, vele malen lekkerder.