27 februari 2015

Casa Silva DO Colchagua Valley Reserva Cuvée Colchagua Pinot Noir 2011

Nog niet eens zo heel erg lang geleden zou mijn antwoord "Chileense" geweest zijn op de vraag "Weet je nog een niet al te dure lekkere wijn?". Tot dan toe had mijn smaakpalet kennelijk behoefte aan intens smakende en goed toegankelijke wijnen. Van het huis Casa Silva kreeg ik later een aantal wijnen te proeven van de 'Cool Coast' serie, het bewijs dat het ook anders kon. Terroir-expressie, elegantie, subtiliteit, complexiteit. Mijn verwachtingen waren dan ook hooggespannen voor wat betreft deze 'Reserva Cuvée Colchagua'. Alcohol is 14%, vier maanden Frans eiken voor 70% van de wijn, de overige 30% mocht in RVS. In het glas helder, donkerpaars. In de neus een stalletje, rabarber, zure kersen, chocola, leer. Dat stemt in ieder geval al hoopvol. Een zacht mondgevoel, hoge zuren, mini-zoetje, espresso-bittertje. Intense smaak van zoete kers, kirsch, zondoorstoofd zwart fruit, heel sappig. Totaal onherkenbaar voor mij als pinot noir, Bourgogne dan. Een jonkie ook nog, verre van elegant, gaat na twee glazen zelfs al vervelen. Op dag twee geen veranderingen, op dag drie al licht oxidatief en op dag vier al flink oxidatief. Dat ik er überhaupt al vier dagen over deed zegt ook al wat. Nee, doe mij dan voor iets meer geld die 'Cool Coast' maar.