14 april 2015

Weingut Lergenmüller Pfalz Urgestein Dornfelder x Pinot Noir trocken 2010

Wijn van de druif pinot noir, met name Bourgogne, is mijn favoriet. Heel benieuwd ben ik dan ook naar blends van pinot noir met andere druiven. Voegt het iets toe of doet het afbreuk aan mijn liefje? Vandaag zit de dornfelder in de mix, hoeveel procent blijft onduidelijk, eventueel houtgebruik staat ook niet op het etiket vermeld, dat zal ik dan maar moeten gaan proeven, alcohol is 14%, best veel voor zo'n noordelijk wijngebied als de Pfalz, enorm zware fles overigens. Helder in het glas, donkerrood van kleur, best intens. Op de stille spiegel een behoorlijk floraal aroma, na het walsen komt daar een stalletje voor in de plaats, kruidig, rozemarijn, intense kersen en pruimen, snoeperig, fris, 'stophoest', vooralsnog geen spoortje hout waarneembaar. In de aanzet een klein zoetje, hoge zuren, klein bittertje, lage tannines (1 uit 5). Hoge smaakintensiteit, vooral kersen, kruidig, rozemarijn, sappig, geen hout of het moet heel groot zijn. De delicate pinot noir wordt wel een beetje ondergesneeuwd door de wat onbehouwen dornfelder, ik ben wel heel benieuwd naar de blendverhouding, gelukkig komt er nog wel wat van de pinot noir-eigenschappen doorheen. Al met al is de wijn eigenlijk heel goed in balans en heel smakelijk. In 2012 gekocht bij de Jumbo voor €7,99 en zelf nog 2,5 jaar gewacht met openen. Hij kan het hebben, nog steeds ontzettend fruitig, ik denk dat nog twee jaar langer wachten geen enkel probleem zal vormen. Tegenwoordig staat hij als 'Sankt Anna' op de schappen, wat mij betreft een aanrader.