12 mei 2015

Barton & Guestier IGP Pays d'Oc Merlot Réserve 2012

Drie, nou, eigenlijk vier keer Merlot op rij. Bij het registreren van deze wijn in mijn voorraad had ik in de kolom "hout" NEE ingevuld. Voor een prijs van € 4,99 bij de Jumbo er van uitgaand dat de wijn vast wel op z'n frisse fruit gemaakt zou zijn vond ik het niet aannemelijk dat er ook nog "iets met hout" gedaan zou zijn. Het aroma verklapte op dat gebied al helemaal niets maar toen ik een slok nam proefde ik wat rokerigs. Toch maar even Googelen. De site van Barton & Guestier vermeldt echter een gedeeltelijke rijping in eikenhout. Alcohol is 13,5%, verdere details over het gedeelte dat wel houtopvoeding heeft gehad heb ik niet. In het glas fel bloedrood gekleurd, kleurintensiteit 3 uit 5. In de neus een stalletje, zwart fruit, na een uurtje gaat hij wat meer open en komt er ook wat rood fruit bij. In de mond een zoetje, mooie zuren, bittertje, volle smaak, diep, zwart fruit, rokerig, tabak, dropperig. Het moet niet gekker worden maar dit is zowaar een Oude Wereld Merlot die ik zeer goed te pruimen vind. Het hout mooi gedoseerd, geen gekunstel in de kelder, zelfs een beetje complexiteit.