07 mei 2015

Château Reynon AOC Premières Côtes de Bordeaux 2000

Voor een prikkie gekocht op de jaarlijkse kelderrestantenopruiming bij Wijnhandel Van Ouwerkerk te Arkel. Ik Google de specs en doe een interessante ontdekking. In 2000 stond er op de wijngaard een aanplant druivenstokken van maar liefst 78% merlot, 20% cabernet sauvignon en nog eens 2% cabernet franc. Da's een hoop merlot zul je zeggen, die zal dan waarschijnlijk wel de overhand hebben in wat ongetwijfeld een 'Bordeaux-blend' zal zijn. NOT. Hij is voor de volle 100% gemaakt van cabernet sauvignon. Was de merlot niet rijp of niet goed genoeg dat jaar? Wie het weet mag reageren. Niet dat ik hem zal gaan missen, ik ben niet zo'n fan van merlot in het algemeen en ik weet dat ik dan heel erg aan het generaliseren ben maar 't is wat 't is. Uitzonderingen op mijn regel komen eigenlijk exclusief uit de Nieuwe Wereld. Een houtopvoeding van 12 maanden in Frans eiken waarvan een derde in nieuwe vaten, alcohol is 12,5%. In het glas dieprood, kleurintensiteit 3 uit 5, licht oranje in de rand, bezinksel in de fles. In de neus hout, zwoel zwart fruit, droppig, leer, tabak, walnoot, prachtige neus. In de mond een heel klein zoetje, hoge zuren, droppig, hout, sappig, rijp donkerzwart fruit, rokerig, tabak, leer, bittertje, kruidig, pepertje, hoge smaakintensiteit. Op dag één dronk ik twee glazen, op dag twee deelde ik de fles, en ook de inhoud, met familie. Die werd ook weggeblazen door de kracht en smaak van deze wijn. Prachtig om te constateren hoe mooi sommige wijnen kunnen ouderen.