04 mei 2015

Verzoekje: Bodegas Faustino DOCa Rioja 'Faustino I' Gran Reserva 1999

Het heeft even geduurd voordat ik dit verzoekje ging behandelen. Sinds september 2012 ligt hij al op me te wachten in de wijnklimaatkast. Onlangs was jaargang 2001 in de aanbieding bij de Mitra en Googelde ik de verschillen tussen die twee. Oogstjaar 2001 was een topjaar in Rioja terwijl 1999 nu wel zo'n beetje aan de top zit, las ik ergens. Tijd dus om hem open te trekken. Alcohol is 13,5%, druivenrassen tempranillo 85%, graciano 10% en 5% mazuelo, oftewel carignan, maar liefst 28 maanden houtopvoeding, 80% in Amerikaans, 20% in Frans eiken. In het glas helder, felrood, kleurintensiteit 3 uit 5, oranje in de rand. Op de stille spiegel een belegen geur en hout. Na het walsen komt daar een stalletje bij, pruimen, krenten, salmiak, kruidigheid. Drie kwartier open en een walnoot doet zijn intrede. Een fluwelen mondgevoel, klein zoetje, belegen, hout, pruimen, koffie, leer, tabak, rokerig, animaal, sappig, tikje branderig, vijgen, melkchocolade. Een enorm lange, talmende afdronk. Het eerste glas is nog wat verlegen, de verschillende componenten presenteren zich schoorvoetend één voor één, na drie kwartier integreren ze en wordt het allemaal een geheel. Een behoorlijk complexe wijn, redelijk aan de 'zware' kant en inderdaad al wat aan het vervlakken nu. Een kans om hem de tweede dag aan de tand te voelen kreeg ik echter niet, ik moest hem delen met familie. Geen spijt van, heerlijk was hij.