14 september 2015

Vignerons Ardéchois IGP Ardèche Viognier 2014

Vanuit de Languedoc-Roussillon toch nog even een uitstapje naar het Rhône-gebied, om precies te zijn naar de Ardèche. De wijn van vandaag heb ik elk jaar op vakantie in Frankrijk tevergeefs gezocht sinds de eerste keer dat ik hem dronk in 2010. Deze vakantie was het weer raak! Wederom tijdens de Foire aux Vins van de Carrefour. Op het schap stonden nog twee flessen. Ik pak er alvast één in m'n hand en zoek naar een leeg doosje, het boodschappenkarretje was bij mijn vrouw op de groentenafdeling. Op de palletwagen van de vakkenvuller vind ik een doos, terug naar het schap met die ene fles nog in m'n hand. Schap leeg! Ik kijk rond en zie twee dames met een karretje inclusief alle losse nog voorradige flessen. Ook de volle dozen van de vloer hadden ze ingeladen. Merde! In ieder geval had ik nog één fles. Zal hij aan de verwachting voldoen die in al die jaren is opgebouwd? Een vers exemplaar, 13,5% alcohol, geen hout. De kleur is in ieder geval anders, in plaats van het fonkelende goudgeel heeft hij nu een wat blekere strogele kleur met een groene zweem. De geur kan ik met mijn kennis van vandaag wat beter omschrijven dan de laatste keer. Fris, grassig, floraal, kruidig, steenfruit, steranijs, een prachtige neus. In de mond is hij wat strakker dan vijf jaar geleden. Een fruitig anijs-zoetje in de aanzet, mooie zuren, een bittertje, wat grassig, heel kruidig, tikje scherp, witte peper. Vooral niet te koud drinken, de beschreven smaken komen pas naar voren vanaf zo'n graad of vijftien. De wijn is compleet, een breed smakenpalet, verfijnd, complex en elegant. Ik ben blij dat hij nog steeds voldoet aan mijn verwachting en ik weet hem nu ook beter te beschrijven. Nog blijer werd ik toen ik een aantal dagen later nog eens in de Carrefour ging kijken: de voorraad was aangevuld en een volle doos gaat mee terug naar Nederland.

04.02.2016 Update: De op één na laatste fles uit m'n voorraad heb ik opengetrokken vandaag bij een diner met familie. Hij blijft aan mijn hoge verwachtingen voldoen. Ik vind het ongelooflijk dat een wijn van €4,95 uit het supermarktsegment niet alleen prachtig van smaak is maar ook nog eens de tand des tijds kan doorstaan. De kleur is inmiddels weer terug naar goud-geel dankzij die jaartjes opleg. Kruidig in de neus, vanille, kokos, floraal, munt, steranijs. In de mond complex, fris, filmend, kruidig, floraal, compleet. Wat een heerlijke wijn! Ik zet hem weer bij m'n aanraders.