15 oktober 2015

Judean Hills Samson Efrat Riesling Colombard 2012

M'n eerste bespreking van een Israëlische wijn, geen vermelding op het etiket of hij kosher is of niet. Die bestaan namelijk ook, op de beurs Megavino heb ik bij Ari een aantal koshere wijnen geproefd. Deze wijn is verkrijgbaar bij de Hema en hij trok mijn aandacht vanwege de blend. Ik vind wijnen van de pinot noir prachtig, die druif moet je niet mengen met andere druivenrassen. Wanneer men dat wel doet dan ben ik heel nieuwsgierig hoe dat dan smaakt en wat er nog is te proeven van de pinot noir zelf. Datzelfde heb ik met riesling. Ook al zo'n druif waar solo schitterende wijnen van gemaakt kunnen worden. Vandaag zit hij echter in de mix samen met de colombard en de chenin blanc, alcohol is 11,5%, geen hout. Wederom een witte wijn die ik enkele jaren heb laten ouderen in m'n kelder. En weer deed dat hem goed, voor mijn persoonlijk smaakpalet dan. In het glas redelijk intens strogeel tot goudgeel. Een rijpe neus, mango, honing, rijpe peer, klei. Klei? Ja, klei. Een wat eigenaardige aardse toon op de achtergrond die me aan klei deed denken. Apart. In de mond hoge zuren, rijpe tonen, droog, citroen, honing, licht ziltig. Een hele aparte blend en een smakelijke wijn. Gastronomisch inzetbaar bij bijvoorbeeld een pasta naturel, witvis, paella.