11 november 2015

Grand Cru Marckrain AOC Alsace Grand Cru Gewurztraminer 2013

Bij Elzasser wijn is het maar al te vaak afwachten tot hij is ingeschonken of je met een droge of zoete wijn te maken hebt. Tegenwoordig zie je steeds vaker op het achteretiket een tabel met daarop de gradatie van zoetheid vermeld. Soms in vijf, soms in zeven stappen; één zijnde droog, zeven zijnde heel zoet. Wanneer zo'n tabel ontbreekt is het gissen. Het alcoholpercentage van 12,5% gaf mij in ieder geval niet het gevoel met een zoete wijn te maken te hebben. Het is gewurztraminer dus een fruitig zoetje had ik wel verwacht maar niet de enorme bak restsuiker die me te wachten stond. Ik hou best van zoet maar ik wil er graag op voorbereid zijn. Voor hetzelfde geld heb ik er een gerecht bij verzonnen waarmee de combinatie totaal verkeerd uitpakt. Min of meer op goed geluk zaten er echter zoete elementen in het gerecht. Terug naar de wijn: in het glas intens goud-geel. Het aroma van honing, ananas, perzik, abrikoos. In de mond zoet, lage zuren, mini-bittertje in de afdronk, smaken van honing, ananas, perzik, abrikoos, lychee, limoen. Rijk van smaak maar weinig subtiel, vooral door het gebrek aan zuren.