21 november 2015

Wine Weekend 2015 'De Broodfabriek' Rijswijk



De tweede editie van een goed bezocht Wine Weekend in De Broodfabriek te Rijswijk, althans op zaterdag was het in ieder geval behoorlijk druk. M'n blog van vorig jaar is kennelijk ook gelezen want achterop de vrijkaartjes was duidelijk vermeld dat er nu €2,50 voor het proefglas betaald moest worden. Bij online bestelde e-tickets was hij bij de prijs inbegrepen. Veel terugkerende standhouders, ook enkele nieuwe. Diverse workshops gedurende de dag, allemaal goed bezocht. Eerst deed ik een rondje foto's, klik HIER voor het album op Facebook, daarna deed ik een rondje proeven. Nog steeds heel erg blij met m'n nieuwe camera en het verschil in de foto's is overduidelijk te zien ten opzichte van die van vorig jaar, maar dat terzijde. Bij het proeven kon ik weer naar hartenlust mijn "onbekende-monocépage-fetisj" bevredigen want er waren genoeg 'vreemde' druiven in wijnvorm aanwezig. Vijariego bij Granada Wijnen, zowel mousserend als stil, juhfark bij Miranda Beems Wine Import, de Japanse koshu bij Phileas Fogg Wines, babić bij De Boer en Wijn en 'last but' zeker niet 'least' prokupac bij Esar Wijnen. Eigenlijk lieg ik want ik wilde 'm daar nog helemaal niet proeven. Ik heb er gelijk een fles van gekocht om in alle rust thuis te kunnen analyseren en bespreken op Wijn-Blog. Deze wijn was de speciale reden waarom ik naar de beurs kwam. Druiven van meer dan 100 jaar oude druivenstokken van een 'single vineyard'. Ik ben erg benieuwd. Behalve deze wijnen heb ik uiteraard veel meer mogen proeven, opvallend veel goede kwaliteit was er meegenomen.


Wat me ook nog opviel was dat wijnproducenten vandaag de dag veel voorzichtiger en genuanceerder omspringen met houtopvoeding. Veel beter dan 'vroeger' wordt er nagedacht over de lengte van de rijping, gebruik van oud en/of nieuw hout, gedeeltelijke houtrijping, de mate van toasting, kleine of grote vaten, houtsoort. Bij riesling denk je niet aan houtopvoeding. Het wordt sporadisch geprobeerd maar met weinig succes, dat heeft riesling in principe ook niet nodig. Toch kreeg ik nog een 'scoop' bij Wijnen uit de Elzas: in zijn nieuwe assortiment zit een Riesling met rijping op acaciahout. Helaas net een week te laat om nog op Wine Weekend aanwezig te kunnen zijn maar bij een volgende proeverij zal hij hem bij zich hebben. Probeer vooral ook de Champagne bij Brouzje, een zeer goede en geraffineerde opbouw in de line-up waarbij elk volgend glas je zal verbazen. Nog enkele van de vele standhouders die ik even met naam wil noemen: Los Sueños de Lo Capitán, Wine Matters, De Kelder van de Coningh, Turks Wijnhuis, Wijnreus en als toetje natuurlijk de Portwijnen van Quevedo. Wijnmaker Oscar Quevedo is zelf ook aanwezig voor de Port-workshop, mis die niet! Mocht je dit nog op tijd lezen: ook zondag de 22e kun je nog naar de beurs van 12:00 tot 18:00 uur.