29 december 2015

Climats Louis Max IGP Pays d'Oc 'Les Terres Froides' Pinot Noir 2013

Voor bijna negen euro bij de Albert Heijn was deze wijn al vaker aan mijn gezichtsveld voorbij gekomen, nimmer had ik de drang dat bedrag ervoor uit te geven. Plots stond hij op de kopse kant van het pad uitgerust met een 35% kortingssticker. Laat ik hem dan maar eens meenemen. Oogstjaar 2013 was in de regio Languedoc-Roussillon geen slecht jaar, wellicht verrast hij me. Producent "Louis Max" is vooral in de Bourgogne actief en heeft kennelijk de vleugels ook naar zuidelijker regionen uitgeslagen. Alcohol is 12,5%, geen hout. In het glas helder, felrood, kleurintensiteit 2 uit 5. Een wereld van verschil met Bourgogne zodra ik m'n neus in het glas steek. Macération carbonique? Thermoflash vinificatie? Gistsoort VR5? Of is het alweer de derde donderdag in november en klopt het etiket niet? Fruitig, framboos, perendrups, zuurstok, speculaaskruiden. Het welbekende riedeltje voor Beaujolais Nouveau. In de mond een volle smaak, hoge zuren, rood fruit, framboos, perendrups, zuurstok, kers. Voor de liefhebber van jonge, fruitige wijnen die zich niet stoort aan overheersende vinificatietechnieken een uitstekende koop. Voor liefhebbers van pinot noir: heel hard aan deze wijn in het schap voorbij lopen. Hoe vaak moet ik het nou nog zeggen jongens? Alsjeblieft, gebruik alleen klassieke wijnmaakmethoden voor pinot noir.