17 april 2016

Perswijn Proeverij: Amsterdam meets Languedoc


Grote proeverijen bezoek ik niet meer zo frequent als een paar jaar geleden. Tijdens de studie boden ze me de perfecte mogelijkheid om zoveel mogelijk wijnen te proeven. Wijnen die ik op dat moment allemaal nog wilde en moest ontdekken. Het hielp ook dat ik in die periode in between jobs was, een fraaie manier om te zeggen dat je werkloos bent. Proeverijen worden meest op maandag georganiseerd, geen probleem toen. Momenteel heb ik weer een fulltime baan en ben ik tevens een beetje wars van het speeddaten met wijn. Wijn komt beter tot zijn recht wanneer je er de tijd voor neemt en ook zelf in de juiste gemoedstoestand verkeert. Ik trek nu thuis een fles open wanneer ik er zin in heb. Neemt niet weg dat ik het jammer vind dat ik vaak "nee" moet zeggen tegen uitnodigingen voor proeverijen omdat ze op de maandag vallen. De Perswijn proeverij "Amsterdam meets Languedoc" was echter ook op de zondag te bezoeken. De wijnen uit Languedoc hebben bovendien mijn ruime interesse dus hiervoor toog ik graag naar Amsterdam.

Vijfentwintig wijnhuizen waren vertegenwoordigd. Bijna uitsluitend AOC wijnen, enkele IGP's, de grote 'plas' Pays d'Oc wijnen was niet welkom hier. Voor wat betreft de sprankelwijnen stond er slechts een tafel gereserveerd. Wel meteen van een hoog niveau. De absolute top was de Cuvée des Sacres, een Crémant de Limoux van Domaine Delmas. Werkelijk SUBLIEM! Met hoofdletters en een uitroepteken. Menig groot Champagnehuis staat wat mij betreft in de schaduw van deze topper. Nog op zoek naar een importeur voor Nederland overigens. Vervolgens deed ik een rondje wit en rosé. Die viel wat tegen, dat wil zeggen: ik vond er niets speciaals tussen zitten. Op één na. Le Carignan Blanc van Sainte Lucie d'Aussou verkrijgbaar bij Zekvinos. "Exceptioneel", schreef ik op. Vol, kruidig, gastronomisch. Van de schaarse carignan blanc druif.

Het rondje rood begon meteen goed. Wauw! Wat een kwaliteit, balans, smaakintensiteit. Bij de volgende tafel hetzelfde. En het hield niet op. Bij vrijwel elke tafel proefnotities van gelijke strekking. Tot op het punt dat ik het alweer bijna gewoon begon te vinden. Maar dat is het niet. Als dit het niveau is van de top van de Languedoc dan hoef ik niets anders meer. Na een wijn of twintig was ik echter verzadigd. M'n tong was verdoofd van al dat moois en kleine nuanceverschillen kon ik niet meer waarnemen. Ik zou er dan ook geen een met name willen noemen omdat ik lang niet alles heb kunnen proeven maar ik doe het toch. De Cuvée Antique van Domaine La Tour Penedesses verkrijgbaar bij la Vie le Vin. Een wijn bestaande uit maar liefst negen verschillende druivenrassen! Grenache noir, syrah, mourvèdre, aubun, cinsault, carignan noir, tempranillo, terret gris en terret noir. Fantastische wijn. Mooie proeverij en dat maar veel van deze wijnen naar Nederland mogen komen.